Vask og opplag
Når båten skal i opplag anbefaler vi en grundig rengjøring av båten både utvendig og innvendig. Dette sparer deg for mange timer når båten skal ut igjen til våren. Med en gang båten er tatt opp, spyl båten godt med ferskvann (høytrykk er å anbefale). Bruk en god skrubb og en båtvask som er egnet for glassfiber. Skrap vekk skjell og rur med skrape dersom du ikke klarer å ta dette med høytrykk. Det er ikke alltid nok med båtvask og høytrykk, og da kan man bruke et vaskemiddel som inneholder saltsyre, og la det virke i 1-2 minutter og deretter spyle godt av. (Husk å bruke vernebriller og hansker når man holder på med saltsyre).
Vårklargjøring
Når man skal klargjøre båten for sesongen så er polering viktig, vi polerer for å beskytte gelcoaten (lakken på båten) mot salt og sollys som er skadelig for gelcoat. Polerer man ikke båten før hver sesong, vil gelcoat falme og rengjøring av båten bli vanskelig.
Vårklargjøringen gjøres i tre steg; vask, polering/rubbing, beskyttelse/hard voks.
For å oppnå ett godt resultat ved polering er det viktig å vaske og avfette båtens skrog først. Det er viktig å bruke vaskemidler som ikke inneholder voks eller glanstilsetninger. Grunnen til dette, er at disse produktene ikke er like kraftige som er ren båtvask og vil i tillegg kunne lage skjolder når man skal polere. Har man en stor båt bør man dele opp vasken i seksjoner. Det er fordi at såpen ikke skal tørke inn i gelcoaten, da dette er veldig vanskelig å få bort i ettertid. Bruk en god skrubb eller svamp, og masse vann mens du holder på. Vannlinjen er gjerne en utfordring å få ren, her får man ofte en gul farge som er vanskelig å vaske bort, og det anbefales og bruke vannlinjerens som pensles direkte på området, la det virke i noen minutter. Ved å bruke en melaminsvamp sammen med vannlinjerens vil man få vekk de flekkene som er sitter godt.
Polering og Voks
Når båten er helt ren kan den poleres. Det finnes et stort utvalg produkter når det kommer til dette, men vi har snevret inn produktutvalget og satset på produkter som gir godt resultat.
Man deler poleringen inn to deler: Rubbing eller polish og beskyttelse. Er gelcoaten veldig falmet, matt og oksidert så bør du bruke en rubbing som effektivt fjerner oksidering, riper, smuss og flekker. Dersom gelcoaten er i god stand og mindre falmet og oksidert kan du klare deg med en polish. Både rubbing og polish polerer opp gelcoaten og etterlater en høy glans, men rubbing har da en kraftigere slipeeffekt.
Når man rubber/polerer anbefaler vi bruk av en poleringsmaskin. Det gjør jobben mye lettere og resultatet blir betraktelig bedre enn når man gjør det for hånd. Vi anbefaler bruk av oscillerende maskin. Jobb med små områder om gangen (ca 1 kvadratmeter), og poler til ønsket glans er oppnådd. Tørk av med en mikrofiberklut.
Hensikten med rubbing/polering er å rense og få frem den opprinnelige glansen i gelcoaten. All rubbing inneholder slipemiddel, hvor mye varierer fra produsent til produsent. Har du en lett falmet gelcoat holder det å bruke en flytende rubbing. Er båten er veldig falmet og matt anbefales det å bruke en ikke-flytende rubbing. Når man rubber med maskin bruker man en hard rondell eller ull. Pass på å ikke legge for mye middel på padden. Det holder med 4-5 ertestore dråper på padden, disse kan du smøre litt utover padden før du begynner å polere. Pass på å bytte rondeller underveis for å unngå varmgang i rondellen. Ha bevegelse i maskinen mens du holder på og jobb produktet godt inn. Husk å fjerne rubbingen med en polerduk eller microfiberklut når du er ferdig, resultat vil ikke bli bedre jo lengre det står på så rubbingen tørkes av umiddelbart.
Ved bruk av polish anbefaler vi også å gjøre jobben med maskin, da får man jobbet poleringen bedre inn i gelcoaten, og holdbarheten øker. Man skal ikke bruke overflødig med poleringsmiddel, men bare etterfyll med noen dråper av gangen på padden eller duken. Poleringsmiddelets jobb er å friske opp fargen på gelcoaten og beskytte gelcoaten mot oksidering. Ved påføring anbefales det og dele båten opp i seksjoner, prøv å unngå direkte sollys. Polish er et flytende produkt og skal påføres med en myk eller en mellomhard pad. Å unngå å sollys kan være vanskelig for mange, så vi anbefaler å tørke av produktet med en gang etter man er ferdig med en seksjon. Om polishen står på for lenge på båten kan den være vanskelig å få av og det vil legge skjolder i gelcoaten. Om du skulle glemme dette så kan du gå en ny runde med polish over område og tørke rett av.
Voks/Forsegling
En nypolert overflate skal vokses for best beskyttelse av gelcoaten gjennom sesongen. De fleste forseglinger på markedet er flytende og det er slutt på den «gode» harde voksen som man brukte. Ved å bruke en voks eller gelcoatforsegler forlenger man holdbarheten av beskyttelsen på båten. Ved påføring anbefaler vi at du gjør det for hånd. Jobb med små områder om gangen. Produktet skal tørke i 10-15 minutter og tørkes av med en lofri duk eller en mikrofiberklut.
For å oppnå best resultat og minst mulig vedlikhold i løpet av sesongen, bør man gjøre alle tre stegene som er nevnt over her. Selv om det finnes produkter som er alt-i-ett, vil det aldri blir så bra eller ha like god holbarhet som å dele det inn i tre deler. Om du skulle vært usikker på hvilke produkter eller fremgansmåter så er det bare å ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjerne.