Hvorfor hydraulisk styring?
En hydraulisk styring gir en sikrere og mer presis styring, en mer stabil kurs og båten blir lettere på rattet. Siden en hydraulisk styring består av færre metalldeler sammenliknet med en mekanisk styring er den også mindre utsatt for korrosjon og slitasje noe som igjen gir lengre levetid og minimalt vedlikehold. Har du 2 styreposisjoner vil en hydraulisk styring være helt nødvendig.
Hva består styringen av?
En hydraulisk styring består en av en hydraulisk rattpumpe, en styresylinder, hydraulikkolje og slanger med nipler. OBS! har du 2 styreposisjoner eller hydraulisk autopilotpumpe må rattpumpen alltid ha tilbakeslagsventil. Tilbakeslagsventil gjør at rattet står i posisjonen du slipper det i og dras ikke ut av posisjon.
1. Rattpumpe
2. Styresylinder
3. Slanger
Tilbakeslagsventil?
Når rattpumpen har innebygget tilbakeslagsventil vil det gjøre at rattet holder seg i posisjonen du slapp du det i. Dersom du har 2 styreposisjoner eller skal montere autopilot MÅ rattpumpen ha tilbakeslagsventil,. Vi anbefaler stort sett alltid dette, men har du en mindre utenbordsmotor er det ikke sikkert du trenger dette, og vi har da ett alternativ uten denne tilbakeslagsventilen.
Hvordan velge rett styring?
Utenbordsmotor
Til utenbordsmotorer har produsenten oppgitt hvor stor motor de forskjellige styringene passer til, og dette stemmer bra., men dersom motoren din er helt i grenseland for anbefalingen anbefaler vi at du går opp en størrelse. Er båten i tillegg hurtiggående skal du alltid opp en størrelse. En hydraulisk styring for utenbordsmotorer monteres gjennom motorens styrerør og trenger derfor plass i motorbrønnen for å kunne gi fult utslag borde til borde. Det er derfor vikte å måle bredden i motorbrønnen slik at du velger en styring du får plass til.
Eksempel på styring for en posisjon:
Populære styringer for utebordsmotorer:
Styring med ventil, for motor opptil 115HK, 175HK og 350HK
Hekkaggregat/drev
Også her opplyser produsent hvilken styring som passer til ditt drev, her skilles det ofte mellom styringer avhengig av om du har servo eller ikke på drevet. Sylinderen som leveres med er tilpasset drevet slik at den enklere kan monteres. Se våre lister for de vanligste drevene her:
Fabrikat | Årsmodell | Modell | Sylinder | Sett nr | Notat |
BMW | Alle | Drev uten servo | HC5330 | 12207-21 | Balansert system |
BMW | Alle | Drev med servo | HC5328 | 12207-23 | Ubalansert system |
Mercruiser | - 1983 | Merc I uten servo | HC5330 | 12207-21 | Balansert system |
Mercruiser | - 1983 | Merc I med servo | HC5328 | 12207-23 | Ubalansert system |
Mercruiser | 1984 - | Alpha\Bravo I.II.III uten servo |
HC5332 | 12207-25 |
Balansert system. |
Mercruiser | 1984 - | Alpha\Bravo I.II.III med servo |
HC5328 | 12207-23 | Ubalansert system |
OMC | 1986 - | Cobra/King cobra uten servo | HC5326 | 12207-20 | Balansert system |
OMC | 1986 - | Cobra/King cobra med servo | HC5328 | 12207-23 | Ubalansert system |
Volvo | Alle | 250,270,275 uten servo | HC5314 | 12207-22 | Balansert system |
Volvo | Alle | 280/290 bensin uten servo | HC5332 | 12207-25 | Balansert system. Kun SeaStar Slanger |
Volvo | Alle | 280/290 bensin med servo | HC5328 | 12207-23 | Ubalansert system |
Volvo | Alle | 280/290 diesel uten servo | HC5332 | 12207-25 | Balansert system. Kun SeaStar Slanger |
Volvo | Alle | 280/290 diesel med servo | HC5329 | 12207-26 | Ubalansert system |
Volvo | 1997- | 32, diesel med servo | HC5331 | 12207-24 | Ubalansert system |
Volvo | 1992- | 41-42, diesel med servo | HC5331 | 12207-24 | Ubalansert system |
Volvo | 1996- | DPS & SX med servo | HC5331 | 12207-24 | Ubalansert system |
Yanmar | Bravo III & ZT350/370 | HC5326 | 12207-20 | Balansert system | |
Yanmar | 1989-1992 | Drev med servo | HC5328 | 12207-23 | Ubalansert system |
Innenbordsmotor med ror
For å velge rett styringen til en båt med ror må vi begynne med å velge styresylinderen, størrelsen eller volumet på denne avgjøres av hvilket rormoment båten har. Vi kan regne ut rormoment ved hjelp av denne formelen: V2xHxB((B/2)-E) x 6
V= Topphastighet
H= Rorets høyde i meter
B= Rorets bredde i meter
E= Forror/eksenter i meter
Eksempel: V = 15 knop, H = 0,7 m, B = 0,5 m, E = 0,04 m
15x15 x 0,7 x 0,5 x ((0,5/2) – 0,04) x 6 =
15x15 x 0,7 x 0,5 x 0,21 x 6 = 99,22 kg/m
Dette eksemplet gir ett rormoment på 99,22 kg/m og man må da velge en sylinder med høyere rormoment enn den verdien. Det neste man må finne er styrepumpen, den bør henge sammen med sylinderen for å unngå at man får for mange eller for få omdreininger borde til borde. Man kan finne antall omdreininger ved å ta volumet på styresylinder/volumet på rattpumpen. Eks: Volum sylinder: 215 cm3, volum rattpumpe: 35 cm3. 215/35= 6,1 omdreininger borde til borde. Stort sett velger man ett sted mellom 4 og 8 omdreininger borde til borde, på større båter er det gjerne flere omdreininger nærmere 8 og på mindre båter nærmere 4.
En komplett styring består av rattpumpe, sylinder, slanger og nipler.
Aktuelle styringer:
Styring m/ventil, for innenbordsmotor og ror, maks 25fot/30knop:
Oppsett 1 styreposisjon og ror
Oppsett 2 styreposisjoner og ror