Skip to main content
Til toppen

Laderegulatorer for båt

I denne kategorien finner du laderegulatorer, batteriisolatorer, voltsensitive releer og solcelleregulatorer. Batteriisolatorer er utformet for å gi deg kontroll over batteristrøm og forhindre utlading, og gir mulighet for lading av to eller flere batterier samtidig fra en ladekilde. De hjelper til med å bevare energien og forhindre uønskede driftsstopp. Vi tilbyr ulike modeller og kapasiteter tilpasset ulike båttyper og batterikonfigurasjoner. Med disse produktene fra blant annet Victron og BEP får du en pålitelig batterihåndtering om bord uten bekymring for strømstans.

Les mer
 

Visning
Sorter

 

Solcelleregulator

Solcelleregulatorer overvåker spenningen og strømmen som mates inn i batteriene fra et solcellepanel, og optimaliserer ladeprosessen. En vanlig type solcelleregulator er MPPT. Disse bruker en algoritme for å maksimere effektiviteten ved å finne Maximum Power Point (MPP), som er det punktet der solcellepanelet produserer mest effekt.

Solcelleregulatorer er viktige for å sikre at batteriene lades korrekt og for å beskytte dem mot overlading. Regulatorene kommer i ulike størrelser og kapasiteter for å matche solcellepanelenes spesifikke behov. De er utstyrt med funksjoner som beskytter mot overlading, kortslutning og overoppheting, for å sikre at systemet fungerer sikkert og effektivt.
 

Hva er en batteriskiller og når trengs den?

Dersom du har to batteribanker (startbank og forbruksbank) og ønsker en løsning for å hindre at startbatteriet tappes for strøm når motoren er av, så trenger du en batteriskiller.

Et batteriskillerelé, også kalt voltsensitivt relé, laderelé eller ladestrømsfordeler, kobles mellom to batterier eller batteribanker, for å kombinere lading og for å hindre at disse tapper hverandre. 

Reléet sørger for at batteribankene lades etter tur. Batteribank 1 (f.eks. startbatteri) lades først, enten fra dynamo eller andre ladekilder. Når batteribank 1 er fulladet åpner reléet og slipper ladestrøm videre til batteribank 2. Når ingen av batteriene lades skilles strømkretsene automatisk slik at forbruk tappes fra forbruksbatteriet og ikke fra startbatteriet.
 

Lenker
Min side