Autopilot seilbåt
Til seilbåter finnes det mange forskjellige autopiloter å velge mellom, her er det type styring som er viktig for valget du gjør, men også vekten på båten og ditt bruksmønster. Med bruksmønster tenker vi på om du er en havseiler eller stort sett holder deg langs kysten på fine dager. Uansett så er en god regel å alltid gå opp i størrelse dersom man har en båt med vekt som er nærme maks vektgrense for autopiloten. Velger man en pilot som er akkurat på grensen, vil belastningen i tøffe forhold bli langt større på komponenter og de vil kunne slites raskere enn normalt. I tillegg vil piloten jobbe hardere for holde angitt kurs, noe som igjen fører til økt strømforbruk.
Rorkultpiloten er den enkleste typen av autopiloter, disse kobles direkte til rorkulten og egner seg best til mindre båter som styres fra rorkulten. Disse pilotene deles skilles etter hvor mye båtvekt de tåler eller hvor stor båten er. OBS! Husk alltid å beregne deplasementet for fullastet båt . Dette er ofte ca 20% mer enn oppgitt deplasement.
For seilbåter opp til ca 7,5 tonn med mekanisk styring og ratt, har Raymarine en autopilot (EV 100 rattpilot) hvor drivenheten monteres på rattet. Denne egner seg best til kystnære seilaser.
De fleste større seilbåter har gjerne mekanisk styring med kjede og kabel som går fra pidestallen og med wire bak til rorkvadranten. På denne type styring brukes gjerne mekanisk liniær eller hydralisk lineær drivenhet. Drivenheten festes da enten til kvadranten eller rorarm og skyver da roret fra side til side. Disse drivenhetene er kraftige, solide og tåler mye juling, dette gjør dem godt egnet til større båter og til offshore seilaser.
Har du kartplotter om bord i båten som skal kobles sammen med autopiloten? Vi anbefaler da at du velger en autopilot fra samme produsent som kartplotter er. Dette gjør integrasjon enklere og du risikerer ikke å miste funksjonalitet.
Se råd og tips om autopiloter her.