Til toppen

Autopilot


 

De ulike komponentene i en autopilot

En autpilotpakke består av mange komponenter, men om vi angriper dette i riktig rekkefølge, så er det ganske enkelt å finne ut hvilken autopilotpakke som passer best for din båt. Det første vi må gjøre er å finne ut hva slags styring som står i båten. Type styring vil avgjøre hvilken drivenhet vi skal velge, dette igjen bestemmer hvilken autopilotcomputer vi trenger, samt vise om vi trenger en rorføler eller ikke. Deretter bestemmer vi hvilket kontrollpanel som trengs og eventuelt annet tilbehør vi måtte ønske. 

 

Drivenheten

 

Drivenhetens oppgave er å oversette instruksjonene fra autopilotsystemet til bevegelse av roret, drevet eller utenbordsmotoren din. Drivenheten som velges avhenger av type styring som står i båten, hydraulisk eller mekanisk?

 


 

Rorføler

 

Rorfølere er sensorer som registrerer rorets posisjon og sender dette tilbake til autopilotsystemet. Rorføleren sørger da for at du har en veldig presis rorkontroll, og piloten vil styre jevnt og nøyaktig. På mindre båter er det ofte ikke nødvendig med rorføler da pilotene har en virtuel rorføler som bruker datasoftware til å beregne rorets posisjon, dette eliminerer nødvendigheten for ekstern rorføler.

 

 


Autopilotens kontrollenhet (Computer)

 

Kontrollenheten er autopilotens hjerne, denne overvåker til en hver tid informasjonen fra kompass, rorføler og andre instrumenter ombord som er koblet til systemet. Og styrer deretter i valgt rettning(heading) eller valgt kurs, eller valgt rute satt opp via kompatibel kartplotter. Kontrollenheten inneholder også elektroniken som kreves for å styre drivenheten.



 


Betjeningspanel
 

Betjeningspanelene viser status for piloten til en hver tid og gir deg direkte tilgang til kontroll av piloten. Her kan du sette kurser, bruke avanserte autpilotfunksjoner eller kjøre kalibreringer om nødvendig. Det finnes også etter hvert mulighet for å styre autopiloten fra kartplotter/multifunksjonsskjerm, så her er valget ditt.



 


Tilleggsutstyr


 

 

Kompass, kompass er alltid nødvendig i ett autopilotsystem, men du kan i tillegg legge ett kompass nummer 2, ofte kalt en rettningssensor. Dersom autopiloten skal brukes langt nord og utfordringer med magnetisk nordpol dukker opp, vil det ofte være nødvendig med ett slikt kompass, eventuelt også ett GPS-kompass. Ønsker du å kunne bevege deg rundt i båten men samtidig ha mulighet til å betjene autopiloten så er en fjernkontroll ett ypperlig tilbehør og koble til systemet.
 


 


 

Finn rett autopilot til din båt!

I denne guiden vil vi forsøke å veillede deg til å finne den piloten som passer best til akkurat din båt. Vi håper du har tatt deg tid til å lese om de ulike komponentene i forklaringen over, dette vil hjelpe deg på veien videre herfra. Begynn med å velge din båttype fra listen under.

 

Motorbåt med utenbordsmotor eller drev

Motorbåt med strak aksel og ror

Seilbåt

 

 

 



Motorbåt med utenbordsmotor


Velg styringen du har.

 

Mekanisk

Hydraulisk



Mekanisk styring

Til båter med utenbordsmotor eller drev med mekanisk kabelstyring. Disse pilotene består av en elektrisk motor festet i bakkant av styresnekken (Du bytter ut din gamle). Styrekabel går da inn på den nye styremotoren. 

Denne autopiloten er beregnet for båter opp til 30 fot eller 9 meter med 1 utenbordsmotor og mekanisk styring. Piloten bør ikke brukes dersom du går mye i røff sjø og tøffe forhold.

Pakken inneholder alt du trenger for å installere piloten i båten, men den må styres fra en kompatibel Simrad kartplotter eller instrument.

For å lese mer eller kjøpe denne piloten, trykk her

 

 




Hydraulisk styring 

 
Motorbåter med hydraulisk styring trenger en reversibel pumpe for kunne koble til en autopilot til styringen. Størrelsen på pumpen du trenger vil være avhengig av volumet på styresylinderen som allerede står i båten. På båter med utenbordsmotor opp til ca. 150Hk er gjerne volumet på styresylinder under 110cm3 slik at den minste autopiloten ofte kan brukes. På større utenbordsmotorer, på båter med strak aksel og ror eller båter med drev er gjerne volumet volumet større og vi må også velge en autopilot som kan drive denne sylinderen. Volumet på sylinder er gjerne opplyst på skiltet på sylinderen så sjekk dette først. Dersom du ikke finner opplysningene om volum på sylinder eller i håndboken for styringen ta kontakt med oss, så ser vi om vi kan finne ut hva du har.

Velg styresylinder som passer deg:
 

 

Noen eksempler på sylindere mye brukt til utenbordsmotorer

 

 

 

Noen eksempler på sylindere mye brukt til ror og drev

Autopiloter for sylinder opp til 110 cm3

Har du kartplotter ombord i båten som skal kobles sammen med autopiloten? Vi anbefaler da at du velger en autopilot fra samme produsent som kartplotter er. Dette gjør integrasjon enklere og du risikerer ikke å miste funksjonalitet.

 

Simrad Outboard Drive

Simrad-autopilotpakken for hydraulisk styring for utenbordsmotoren er utformet utelukkende for kontroll av Simrad-navigasjonssystemer og inkluderer eller krever ikke en egen styreenhet. Den er perfekt for mindre fartøy med begrenset plass ved roret. Angi en kurs, styr mot et veipunkt, eller følg en forhåndsdefinert rute, rett fra den eksisterende berøringsskjermen – eller ta kontroll og styr med presisjon.

 

Garmin Compact Reactor 40


Den hydrauliske autopiloten Compact Reactor 40 er laget for båter som er kortere enn 30 fot, og den gjør at du får en pause fra roret mens autopiloten fortsatt holder kursen med middels til høy hastighet1. Len deg tilbake på broen, og nyt tiden på vannet mens det 9-aksede AHRS-systemet (Attitude Heading Reference System) uten løse deler sørger for en komfortabel tur.

 

Raymarine Evolution 100


EV100 er en autopilot for mindre båter med hydraulisk styring, piloten er laget for å gjøre montering og oppkjøring veldig enkelt! Ingen vanskelig kalibrering nødvendig.
Passer for motorbåt med utenbordsmotor, innenbordsmotor og Volvo D-X drev med styresylindere t.o.m 110 cm3

 

 



Autopiloter for sylinder opp til 230 cm3

Har du kartplotter ombord i båten som skal kobles sammen med autopiloten? Vi anbefaler da at du velger en autopilot fra samme produsent som kartplotter er. Dette gjør integrasjon enklere og du risikerer ikke å miste funksjonalitet.

 


Simrad Medium Capasity 
 


​​​​Denne komplette autopilotpakken inneholder alt du trenger for å oppgradere din båt med en Simrad Continuum autopilot. Velg en Simrad kompasskurs og få tilgang til avanserte pilot moduser med en brukervennnlig og intiutiv AP44 Autopilot betjening, 4.1- tommers fullfargeskjerm med betjeningshjul, med optisk bondet display. Laget for hydraulikkstyrte utenbords eller innenbordsmotorer med hekkaggregat

 

Garmin Reactor 40

Med en komplett pakke utformet for hurtigbåter og seilbåter, kommer Garmin med avansert marineteknologi til det offentlige båtlivet. Før var dette bare tilgjengelig for kommersielle båter. Reactor 40-autopilotserien er rett og slett vårt mest følsomme autopilotsystem.
Reactor 40-autopilotene er veldig allsidige. Både hurtigbåt- og seilefunksjoner er tilgjengelig i alle hovedpakker, inkludert hold av styrekurs, vindholder, bauting/jibbing, trinnstyring og mer. Velg autopiloten som er kompatibel med ditt eksisterende styresystem.

 


Raymarine Evolution EV200


Laget for å gi utrolig enkel montering nesten uten behov for oppkjøring og kalibrering!
Du sparer både tid og problemer... Etter installasjon av Evolution slår du den på og går gjennom noen enkle oppsett og så er du klar - enkelt og greit. "Hemmeligheten" ligger i den nye EV sensor- og computerpakken. Så snart du begynner å bruke den vil den begynne å lære hvordan den best styrer din båt, uten at du behøver å endre innstilinger manuelt.



Seilbåtpiloter

Til seilbåter finnes det mange forskjellige autopiloter å velge mellom, her er det igjen type styring som er viktig for valget du gjør, men også vekten på båten og ditt bruksmønster. Med bruksmønster tenker vi på om du er en havseiler eller stort sett holder deg langs kysten på fine dager. Uansett så er en god regel å alltid gå opp i størrelse dersom man har en båt med vekt som er nærme maks vektgrense for autopiloten. Velger man en pilot som er akkurat på grensen, vil belastningen i tøffe forhold bli langt større på komponenter og de vil kunne slites raskere enn normalt. I tillegg vil piloten jobbe hardere for holde angitt kurs, noe som igjen fører til økt strømforbruk.

 

Rorkultpilotene

Rorkultpiloten er den enkleste typen av autopiloter, disse kobles direkte til rorkulten og egner seg best til mindre båter som styres fra rorkulten. Disse pilotene deles skilles etter hvor mye båtvekt de tåler eller hvor stor båten er, men for å gjøre det litt enklere bruker vi vekt i denne oversikten. Vi har i dag rorkultpiloter fra Raymarine og Simrad som er veldige like i funksjon og begge produsentens pilot gjør en god jobb. Raymarine har tillegg kommet en Evolutionpilot for montering på rorkult, dette er pilot som leveres med 9 akset kompass akkurat som på de større autopilotene og en kraftigere drivenhet. OBS! Husk alltid å beregne deplasementet for fullastet båt . Dette er ofte ca 20% mer enn oppgitt deplasement.

 

For båter opp til ca. 3 tonn

 


Raymarine ST1000

Maks depl.: 3.000 kilo. 
Spenning: 12 VDC
Størrelse: 450x73x95 mm
Skyvekraft: 57 kg
Slaglengde: 236 mm

Simrad TP10
 


Maks depl.: 3300 kilo
Spenning: 12 VDC
Størrelse: 610x58x101 mm
Skyvekraft: 64 kg
Slaglengde: 254 mm

 

 

For båter opp til ca. 4,5 tonn


 


Raymarine ST2000

Maks depl.: 4.500 kilo 
Spenning: 12 VDC
Størrelse: 450x73x95 mm
Skyvekraft: 77 kg
Slaglengde: 236 mm

Simrad TP20



Maks depl.: 4500 kg
Spenning: 12 VDC
Størrelse: 610x58x101 mm
Skyvekraft: 69 kg
Slaglengde: 254 mm

 

For båter opp til ca. 6 tonn

 


Raymarine EV100 Rorkult

Maks depl.: 6000 kg
Spenning: 12 VDC
Størelse: 620 mm 44 mm(diameter)
Skyvekraft: 84 kg
Slaglengde: 290 mm 

Simrad TP32




Maks depl.: 5700 kg
Spenning: 12 VDC
Størrelse: 610x58x101 mm
Skyvekraft: 84 kg
Slaglengde: 254 mm

 

For båter opp til ca. 7,5 tonn med mekanisk styring og ratt

Raymarine har laget en autopilot for mindre seilbåter hvor drivenheten er montert på rattet. Piloten egner seg best til kystnære seillaser.
 


EV 100 Rattpilot
Maks depl.: 7500 kg
Spenning: 12 VDC
Størelse: NA
Skyvekraft: NA
Slaglengde: NA
 

 

Større seilbåter med mekanisk eller hydraulisk styring

De fleste større seilbåter har gjerne mekanisk styring med kjede og kabel som går fra pedestallen og med wire bak til rorkvadranten. På denne type styring brukes gjerne mekanisk liniær eller hydralisk lineær drivenhet. Drivenheten festes da enten til kvadranten eller rorarm og skyver da roret fra side til side. Disse drivenhetene er kraftige, solide og tåler mye juling, dette gjør dem godt egnet til større båter og til offshore seillaser. Autopilotsystemer som disse kommer sjeldent som pakkeløsninger, 

 

For båter opp til 11 tonn


EV 200 Mekanisk (elektrisk) lineær

Maks depl.: 11.000 kg.
Spenning 12 VDC
9-akset bevegelsessensor
Mekanisk styring
 

 

 

Noen praktisk råd ved montering av autopilot

Plassering av kompass:

- Med de nye 9 akset kompassene som EV-1 fra Raymarine, Precision 9 fra Simrad og AHRS fra Garmin så er det ikke lengre like kritisk hvor i båten kompasset plasseres. Det som fortsatt er like viktig som alltid er at kompasset skal bort fra magnetisme, det anbefales 1 meter avstand til nærmest «magnetfelt»
- Prøv likevel i så stor grad som mulig å plassere kompasset rundt båtens senterlinje.

Hydraulisk drivenhet:

- Den hydraulisk drivenheten (pumpen) monters der hvor det er mest praktisk, mellom styresylinder og rattpumpe, men det anbefales og montere den på ett tørt sted. Dersom drivenheten monteres høyere enn styresylinder kan man risikere at luftbobler fra styresylinder passerer gjennom drivenheten og går tilbake til styrepumpen, dette vil kunne forstyre oljestrømmen og gi en dårligere styring. Drivenhet bør derfor monteres lavere enn styresylinder. 
- Drivenheten bør monteres horisontalt, men kan også monteres vertikalt men aldri med motoren pekende nedover, da olje kan sive inn i motoren og ødelegge denne. 
 

 

Montere hydraulikken på en autopilot: