Skip to main content
Til toppen

Batterilader

Vi har en rekke forskjellige batteriladere fra kjente produsenter som Mastervolt, Victron, Ctek, Defa, Dometic og ProNautic. Her finner du ladere for 12V og 24V batterier. Anbefalt ladestrømkapasitet på lader: bly/AGM/GEL-batteri: 10-20% av batteriets Ah kapasitet, Lithiumbatteri: 30% av batteriets Ah kapasitet (100Ah batteri = 30A lader). Velg en lader som har instilling for lading av batteritypen du har.

Les mer lenger ned

Kjøpshjelp båtbatterier

 

Visning
Sorter

En batterilader for båtbatteri fungerer på samme måte som en vanlig batterilader, men er spesielt utformet for å møte behovene til båtbatterier. Disse laderne kan lade opp 12V eller 24V batterier, avhengig av båtens behov. Bruk en lader som er tilpasset batteritypen som skal lades.  Velg en smartlader eller såkalt intelligent lader, som overvåker batteriet og justerer ladingen etter behov. Dette bidrar til å forlenge levetiden til batteriet og sikre at det alltid er klart til bruk når du trenger det.

Når du velger en batterilader, er det viktig å velge en som er riktig dimensjonert for båtens behov, at laderen er vanntett og tåler røffe forhold til sjøs. AGM og LiFePO4 batterier skal ha litt lavere spenning (14,4V ved 25 grader), laderen bør derfor kunne stilles inn slik at den egner seg til disse batteriene. Anbefalt ladestrømkapasitet på lader: bly/AGM/GEL-batteri: 10-20% av batteriets Ah kapasitet, Lithiumbatteri: 30% av batteriets Ah kapasitet (100Ah batteri = 30A lader).

DC-DC lader - Hva er forskjellen på isolert og ikke-isolert DC-DC lader?

Mange lurer på hva forskjellen er mellom isolert og ikke-isolert DC-DC lader og hvilken type som passer best i båten. Her gir vi en enkel forklaring på forskjeller, fordeler og ulemper, slik at du kan ta et riktig valg.

Hva er en DC-DC lader?

En DC-DC lader brukes for å lade et batteri fra et annet batteri i en båt eller et kjøretøy. I båt dreier dette seg om å bruke startbatteriet til å lade forbruksbanken når motoren er i gang. Slike ladere finnes da i to typer: isolert og ikke-isolert. Begge typer gjør samme jobben, nemlig å lade et batteri fra et annet batteri, men de tilbyr ulik grad av beskyttelse, sikkerhet og stabilitet.

Isolert DC-DC lader

En isolert DC-DC lader har et elektrisk skille mellom inngang og utgang (minus på inngang og utgang er fysisk atskilt, hvilket skaper en isolasjonsbarriere). De har en innebygget transformator som skiller den elektriske forbindelsen mellom startbatteriet og forbruksbatteriet. Dette gir beskyttelse mot jordfeil og reduserer risikoen for strømproblemer, elektrisk støy og radiofrekvensforstyrrelser i komplekse systemer.
Hvis du har avansert elektronikk og støysensitive enheter om bord, slik som VHF og AIS, og du krever pålitelig ytelse og vil unngå støy på enhetene, anbefaler vi en isolert DC-DC lader.

Ikke-isolert DC-DC lader

En ikke-isolert DC-DC lader tilbyr ikke det galvaniske skillet som en isolert DC-DC lader gir. Her er det direkte forbindelse mellom inngang og utgang, og dermed kan strømmen flyte fritt mellom batteriene. For enkle båtsystemer der det ikke er stort behov for beskyttelse mot elektriske forstyrrelser kan dette være et godt valg.

Oppsummert
-    Isolerte DC-DC ladere skiller inngang og utgang fra hverandre, reduserer faren for jordingsproblemer og strømproblemer, beskytter systemet best, og er anbefalte for avanserte og/eller følsomme oppsett. Best egnet for maritime applikasjoner, sensitivt elektrisk utstyr og systemer der inngangs- og utgangsjord må holdes helt separate for å forhindre korrosjon og interferens.

-    Ikke-isolerte DC-DC ladere har direkte elektrisk forbindelse mellom inngang og utgang, og er egnet for enklere løsninger. Best egnet for bobiler, varebiler og stasjonære systemer der kjøretøyets chassis fungerer som en felles pålitelig jordforbindelse
 

 

 

 

 


 

 

Velg lader etter batteriets kapasitet i Ah. En tommelfingerregel er at batteriladeren bør ha en ladekapasitet i ampere tilsvarende 10% av total batterikapasitet (Ah). 150Ah batteri = 15 A lader. Om laderen har for liten kapasitet tar det lengre tid å lade opp batteriet og batteriets livslengde kan forringes. Pass på at batteriladeren kan lade batteriteknologien du har, f.eks. Lithium, og velg en lader som har temperaturkompensering og 3-ladetrinn eller mer.
Hvor lenge batteriet skal lades varierer, men normal ladetid på et batteri fra tomt til fullt er som regel et døgn, men dette avhenger av kapasiteten på batteriladeren.
Det vil avhenge av hvilket behov du har, hvor stort batteriet er og hvilken batteritype du har. En intelligent lader med automatisk ladesyklus på tre trinn eller mer er å foretrekke.
Lenker
Min side