Bunnstoff brukes for å hindre begroing på den delen av skroget som er under vann. Er det mye groe på skroget vil det øke motstanden i vannet og dette fører til lavere hastighet, høyere drivstofforbruk og dårligere manøvreringsevne. I tillegg kan kjølekanaler bli gjengrodd som kan føre til varmgang i motor.
Det anbefales å bunnsmøre båten hver sesong for best mulig beskyttelse. Begroing varierer mye avhengig av temperatur, saltinnhold i vannet og vannkvalitet. Begroing skjer raskere i sollys og oppdages først i vannlinje og på roret. Et tips er derfor å legge på ekstra strøk med bunnstoff i vannlinjen.
Bunnstoff frigjør biologisk aktive ingredienser. De biologiske aktive materialene som brukes i dag er hovedsakelig kobberoksid og forsterkede organiske biocider. De er vannløselige og giftige for begroingsorganismer når de frigjøres.
Vi har hovedsakelig 2 typer bunnstoff
- Selvpolerende bunnstoff
- Hardt bunnstoff
Selvpolerende bunnstoff
Bindemiddelet i malingen løser seg i kontrollert hastighet, slik at det alltid er et nytt aktivt lag bunnstoff i kontakt med sjøvannet. Poleringshastigheten sikrer en jevn utlekking av biocider gjennom produktets levetid, og holder skroget fritt for groe. Denne teknologien er mest effektiv mot begroing. Siden bunnstoffet slites bort bygger man ikke lag på lag. Det gjør at det er vanskelig for skjell og rur og feste seg til bunnstoffet. Passer for alle båter og fart opp til ca 45 knop.
International VC Offshore EU - Et ultraglatt, hardt bunnstoff med høy ytelse
VC Offshore er et svært effektivt hardt tynnfilmbunnstoff som ligner på VC-17m, men med høyere kobberinnhold designet for å bekjempe begroende organismer som slim, vannplanter, skjell og rur. Passer både for profesjonell og privat bruk.Forskjeller mellom utgåtte VC-17m og VC Offshore:
- VC Offshore er ikke like tynn som VC-17m, men mye tynnere enn andre bunnstoff.
- VC Offshore skifter ikke farge etter sjøsetting, den er sort fra begynnelsen. VC-17m var kobberfarget i boksen og endret farge til grafittsort en tid etter sjøsetting.
- VC Offshore har bedre beskyttelse mot groe enn det VC-17m hadde.
Hvordan legge bunnstoff?
Her får du råd og tips om hvordan du stoffer båten din for en perfekt opplevelse på sjøen.
Bunnstoffet skal beskytte båten mot groe, slik at den utsettes for mindre friksjon når den glir gjennom vannet. Har du slurvet med et bunnstoff kan du altså risikere høyere forbruk av drivstoff, lavere fart, og skader på maling og skrog.

Ha klar det nødvendigste ustyret
- Bunnstoff
- Boksåpner
- Verneutstyr
- Rull og pensel
- Rørepinne
- Teip
- Eventuelt, pusseutstyr og grunning
Sjekk bunnstoffet på båten
Om du er usikker på hvilken type bunnstoff som er på båten fra før kan du teste ved å gni med fingrene på en fuktig overflate. Om bunnstoffet farger av er det brukt selvpolerende bunnstoff, farger det ikke av er det brukt hardt bunnstoff. Det er ikke å anbefale å legge hardt bunnstoff utenpå selvpolerende. Om man skal gjøre det er det lurt å legge en 1-komponent primer på først.
- Ukjent bunnstoff i dårlig forfatning
- Puss ned til et jevnt underlag
- Teip for en rett og fin vannlinje
- Påfør grunning
- Kjent bunnstoff
- Sjekk om det er selvpolerende eller hardt bunnstoff du har brukt før og bruk det samme
- Kritter det av har du brukt selvpolerende
- Hardt bunnstoff kritter ikke
Dette må du gjøre før du bunnstoffer båten
- Overflaten må være ren, fast og tørr
- Skrap bort evt. gammelt/løst bunnstoff
- Vask godt
- Bruk maskeringstape for å få en fin og rett vannlinje

Klar for påføring
- Rør godt i malingen
- Bruk en god rulle eller pensel
- Ett eller to strøk
- Tørketid kan variere