Bunnstoff brukes for å hindre begroing på den delen av skroget som er under vann. Er det mye groe på skroget vil det øke motstanden i vannet og dette fører til lavere hastighet, høyere drivstofforbruk og dårligere manøvreringsevne. I tillegg kan kjølekanaler bli gjengrodd som kan føre til varmgang i motor. Det anbefales å bunnsmøre båten hver sesong for best mulig beskyttelse. Begroing varierer mye avhengig av temperatur, saltinnhold i vannet og vannkvalitet. Begroing skjer raskere i sollys og oppdages først i vannlinje og på roret. Et tips er derfor å legge på ekstra strøk med bunnstoff i vannlinjen. Bunnstoff frigjør biologisk aktive ingredienser. De biologiske aktive materialene som brukes i dag er hovedsakelig kobberoksid og forsterkede organiske biocider. De er vannløselige og giftige for begroingsorganismer når de frigjøres.
Selvpolerende bunnstoff Bindemiddelet i malingen løser seg i kontrollert hastighet, slik at det alltid er et nytt aktivt lag bunnstoff i kontakt med sjøvannet. Poleringshastigheten sikrer en jevn utlekking av biocider gjennom produktets levetid, og holder skroget fritt for groe. Denne teknologien er mest effektiv mot begroing. Siden bunnstoffet slites bort bygger man ikke lag på lag. Det gjør at det er vanskelig for skjell og rur og feste seg til bunnstoffet. Passer for alle båter og fart opp til ca 45 knop.
Hardt bunnstoff I disse bunnstoffene er bindemiddelet hardt og uoppløselig. Malingen kan slipes for å gi en glatt overflate. Bunnstoffet passer bra for hurtiggående båter og for båter som ofte dras opp på land.
VC 17m er et teflonbasert tynnfilmbunnstoff som er perfekt for regatta og motorbåter. Den glatte overflaten med lav friksjon gir optimal hastighet og effektivitet. Det er hurtigtørkende slik at båten raskt kan sjøsettes igjen. For alle båttyper bortsett fra aluminium.
Aluminiumsbåt Har du en båt i aluminium trenger du et bunnstoff som er kobberfritt eller kobbertiocyanat som er et ikke aktivt kobber. Det er viktig å sjekke at bunnstoffet er kompatibelt med aluminium.
Har du en båt i aluminium trenger du et bunnstoff som er kobberfritt eller kobbertiocyanat som er et ikke aktivt kobber. Det er viktig å sjekke at bunnstoffet er kompatibelt med aluminium.
Når man skal legge bunnstoff på drev eller propell kan det være vanskelig å komme til med rulle eller pensel da er det greit å bruke bunnstoff på sprayboks. Bunnstoffet kan brukes på aluminium.
Hvordan legge bunnstoff?
Her får du råd og tips om hvordan du stoffer båten din for en perfekt opplevelse på sjøen.
Bunnstoffet skal beskytte båten mot groe, slik at den utsettes for mindre friksjon når den glir gjennom vannet. Har du slurvet med et bunnstoff kan du altså risikere høyere forbruk av drivstoff, lavere fart, og skader på maling og skrog.
Om du er usikker på hvilken type bunnstoff som er på båten fra før kan du teste ved å gni med fingrene på en fuktig overflate. Om bunnstoffet farger av er det brukt selvpolerende bunnstoff, farger det ikke av er det brukt hardt bunnstoff. Det er ikke å anbefale å legge hardt bunnstoff utenpå selvpolerende. Om man skal gjøre det er det lurt å legge en 1-komponent primer på først.