Kilder: NRK, KNBF, maritimstart.no, og Kongelig Norsk Seilforening
Dette er en grei veiledning, men bruk ditt eget gode skjønn hva som ser pent ut i forhold til båtens høyde og fasong.
Bomull Dette er det tradisjonelle materialet for flagg. Mykt og med klare farger. Falmer lettere enn polyester, og er ikke så slitesterkt.
Polyester Sterkere enn bomullsflagg. Er også mindre utsatt for fukt og misfarging.
I lengderetningen: rød 6 del – hvit 1 del – blå 2 del – hvit 1 del – rød 12 del = 22 deler totalt
I høyden: rød 6 del – hvit 1 del – blå 2 del – hvit 1 del – rød 6 del = 16 deler totalt
På små flagg er sømmen en utfordring. Overlappen må ha en viss bredde for å være sterk nok. På store flagg spiller det liten rolle, der er den liten i forhold til flaggets størrelse. På små båtflagg kan overlappen være forstyrrende. Et (dårlig) alternativ er trykte flagg, de har ingen søm.
Tråden i sømmen er også et tema. Når man har hvitt stoff som skal syes sammen med blått, ja så skifter ikke tråden farge fra den ene siden til den andre, så da blir det "feil" på en av sidene. Noen av våre leverandører velger å bruke gjennomsiktig nylontråd for å løse dette. Fargen blir da riktig, men sømmen litt svakere.
Polyester er lettere, gjerne 170g/m2. Stoffet er litt mer åpent og gjennomsiktig slik at vinden lettere får tak og løfter flagget. Fargen holder lenger, og polyesterflagget tåler litt mer lagring og fukt uten at det blir muggflekker.
Bomull er det klassiske båtflagget. Et nytt bomullsflagg har dypere og finere farger enn et polyesterflagg, og siden flagget ikke er gjennomsiktig virker fargen også klarere. Ulempen er at det falmer noe raskere. Stoffet er tyngre, gjerne 200g/m2. Tettere vev gjør bomullsflagget sterkere en et polyesterflagg, det tåler noe mer slitasje.
Polyesterflagg koster noe mindre enn et bomullsflagg.
FOR INFORMASJON OM PRODUKTER SE HER: https://www.maritim.no/flagg-norge