Når båten skal i opplag anbefaler vi en grundig rengjøring av båten både utvendig og innvendig. Dette sparer deg for mange timer når båten skal ut igjen til våren. Med en gang båten er tatt opp, spyl båten godt med ferskvann (høytrykk er å anbefale). Bruk en god skrubb og en båtvask som er egnet for glassfiber. Skrap vekk skjell og rur med skrape dersom du ikke klarer å ta dette med høytrykk. Det er ikke alltid nok med båtvask og høytrykk, og da kan man bruke et vaskemiddel som inneholder saltsyre, og la det virke i 1-2 minutter og deretter spyle godt av. (Husk å bruke vernebriller og hansker når man holder på med saltsyre).
Når man skal klargjøre båten for sesongen så er polering viktig, vi polerer for å beskytte gelcoaten (lakken på båten) mot salt og sollys som er skadelig for gelcoat. Polerer man ikke båten før hver sesong, vil gelcoat falme og rengjøring av båten bli vanskelig. For å oppnå ett godt resultat ved polering er det viktig å vaske båten innvendig og utvendig først. Det er viktig å bruke vaskemidler som ikke inneholder voks eller glanstilsetninger. Grunnen til dette, er at disse produktene er ikke like kraftige som er ren båtvask og vil i tillegg kunne legge skjolder når man skal polere. Har man en stor båt, deler man opp vasken i seksjoner. Det er fordi at såpen ikke skal tørke inn i gelcoaten, da dette er veldig vanskelig å få bort i ettertid. Bruk en god skrubb eller svamp, og masse vann mens du holder på. Vannlinjen er gjerne en utfordring og få ren, her får man ofte en gul farge som er vanskelig å vaske bort, og det anbefales og bruke vannlinjerens som pensles direkte på området, la det virke i noen minutter. Ved å bruke en melaminsvamp sammen med vannlinjerens vil man få vekk de flekkene som er sitter godt.
Når båten er helt ren kan den poleres. Det finnes et stort utvalg produkter når det kommer til dette, men vi har snevret inn produktutvalget og satset på produkter som gir godt resultat.
Man deler poleringen inn tre deler: Rubbing, polish og beskyttelse.
Når man rubber anbefaler vi bruk av en poleringsmaskin. Det gjør jobben mye lettere og resultatet blir betraktelig bedre enn når man gjør det for hånd. Hensikten med rubbing er få frem den opprinnelige glansen i gelcoaten og tilrettelegge for polish. All rubbing inneholder slipemiddel, hvor mye varierer fra produsent til produsent. Har du en lett falmet gelcoat holder det å bruke en flytende rubbing. Er båten er veldig falmet og matt anbefales det å bruke en ikke-flytende rubbing. Når man rubber med maskin bruker man en hard rondell eller ull. I det man begynner er det lurt å mette padden med rubbingen, påfør rubbingen direkte på padden og båten til padden er mettet. Pass på å bytte rondeller underveis for å unngå varmgang i rondellen. Ha bevegelse i maskinen mens du holder på og jobb produktet godt inn. Husk å fjerne rubbingen med en polerduk eller microfiberklut når du er ferdig, resultat vil ikke bli bedre jo lengre det står på så rubbingen tørkes av umiddelbart.
Etter man har rubbet båten eller at båten er helt ren, så skal man legge polish på båten. Her anbefaler vi også å gjøre jobben med maskin, med maskin får man jobbet poleringen bedre inn i gelcoaten, og holdbarheten øker. Man skal ikke bruke overflødig med poleringsmiddel, men bare etterfyll med noen dråper av gangen på padden eller duken. Poleringsmiddelets jobb er å friske opp fargen på gelcoaten og beskytte gelcoaten mot oksidering. Ved påføring anbefales det og dele båten opp i seksjoner, prøv å unngå direkte sollys. Polish er et flytende produkt og skal påføres med en myk eller en mellomhard pad. Å unngå å sollys kan være vanskelig for mange, så vi anbefaler å tørke av produktet med en gang etter man er ferdig med en seksjon. Om polishen står på for lenge på båten kan den være vanskelig å få av og det vil legge skjolder i gelcoaten. Om du skulle glemme dette så kan du gå en ny runde med polish over område og tørke rett av.
De fleste forseglinger på markedet er flytende og det er slutt på den «gode» harde voksen som man brukte. Ved å bruke en voks eller forsegling forlenger man holdbarheten av beskyttelsen på båten. Ved påføring anbefaler vi at du gjør det for hånd, siden produktet ikke blir flytende når man jobber det inn i gelcoaten. Produktet skal tørke i 10-15 minutter og tørkes av med en lofri duk eller en mikrofiberklut.
For å oppnå best resultat og minst mulig vedlikhold i løpet av sesongen, bør man gjøre alle tre stegene som er nevnt over her. Selv om det finnes produkter som er alt-i-ett, vil det aldri blir så bra eller ha like god holbarhet som å dele det inn i tre deler. Om du skulle vært usikker på hvilke produkter eller fremgansmåter så er det bare å ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjerne.