Til toppen

Vinterkonservering motor

Vinterkonservering av motor til båt. Kjøpshjelp for motor utenbords, motor innenbords og motor med hekkaggregat.

Motor utenbords:

  • Kjør motoren i ferskvann til den blir god og varm, ca 30 minutter
  • Sjekk at kontrollstrålen for kjølevann har godt trykk
  • Bruk gjerne spylemuffe til dette
  • Har du en eldre 2-taktsmotor spray konserveringsolje inn i forgasser til det kommer en blågrå røyk
    • La motoren svive i noen sekunder før du stopper den
  • Motorer med direkte innsprøytning og 4-taktsmotorer skrur du ut tennplugg og sprayer inn i hullet med konserveringsspray. (starbrite fogging oil)
  • Sjekk tennplugger, bytt disse om de er nedsotet
  • Skift girolje
  • Spray elektriske koblinger med elektrospray. F.eks. Ferro-Bet Nano super el-isolering
  • Dusj motorblokk med beskyttende spray. F.eks 6-66, Ferro-Bet Nano antirust og lubetech
  • Har du 4-taktsmotor bør du skifte motorolje
  • Vask og poler motoren utvendig
  • Ta av propell og sjekk om tauverk eller fiskesen har satt seg fast. Fjern gammelt fett fra propellaksel og legg på nytt fett
  • Smør opp motorens smørepunkter med en fettpresse

 


Motor innenbords:

Når båt ligger på vannet. (fast aksling)

  • Kjør motoren til den har oppnådd driftstemperatur. Det kan være lurt å gjøre når man skal f.eks. tømme septiktank
  • Stopp motoren, steng sjøvannsinntaket og løsne kjølevannsslangen fra sjøvannsinntaket
  • La kjølevannsslangen suge fra en bøtte/dunk som hele tiden fylles med ferskvann, da får man skylt gjennom saltvannssiden av motoren
  • Stopp motoren, bland frostvæske og vann (50/50) og hell i en bøtte
  • Start motoren og la kjølevannsslangen suge fra motoren. Når det kommer frostvæske ut av eksosen kan du stoppe motoren
  • Husk å feste kjølevannslangen til kjølevannsinntaket og åpne kranen
  • Det kan være lurt å skifte motorolje når motoren er varm. (så slipper du å glemme dette til våren)

Når båt står på land: (fast aksling)

  • Løsne kjølevannsslangen fra kjølevannsinntaket og la den suge fra en bøtte/dunk som hele tiden fylles med ferskvann
  • Motoren kjøres til den er varm, Ca 30 minutter
  • Stopp motoren, bland frostvæske og vann (50/50) og hell i en bøtte
  • Start motoren og la kjølevannsslangen suge fra motoren. Når det kommer frostvæske ut av eksosen kan du stoppe motoren
  • Husk å feste kjølevannslangen til kjølevannsinntaket og åpne kranen
  • Det kan være lurt å skifte motorolje når motoren er varm. (så slipper du å glemme dette til våren)
  • Sjekk over motoren at det ikke er lekkasjer

Motor med hekkaggregat (på land)
 

  • Drevpose er en enkel måte å få vinterkonservert motoren
    • Ta av propell(er) fest drevpose på drevet
    • Det er gardenakobling på drevposen, koble til vann
    • Når posen er fylt med vann kan man starte motoren
    • La motoren gå til den er blitt god og varm ca. 30 minutter
    • Stopp motoren og steng av vannet
    • Så kan man fylle frostvæske blandet med vann i drevposen. Husk å ha nok væske i drevposen så man ikke varmkjører motor og ødelegger impeller
    • Start motoren og la den gå i et par minutter, så stopper man motoren
       
  • Man kan også kjøre frostvæske gjennom kjølevannslangen til drevet
    • Ta og løsne slangen på drevet og la den suge fra en bøtte/dunk med frostvæske
    • Start motoren og la den gå til det kommer frostvæske ut av eksosen
    • Stopp motoren
       

Hekkaggregatet bør tas av om høsten. Om man tar av hekkaggregat må eksos og knutebelg tettes slik at det ikke kommer inn vann eller skitt. Det kan man gjøre ved å ta en plastpose over og tape igjen