Hva er AIS og hvorfor er det så nyttig?
AIS står for Automatic Identification System og er et maritimt, automatisert radiosystem som sender og mottar informasjon om fartøyer via VHF-båndet.
Råd og tips for
AIS
Hva gjør en AIS sender/mottaker?
AIS sender
Senderen gir følgende informasjon om ditt fartøy til andre fartøy:
- MMSI-nummer (unik ID)
- Båtens navn og type
- Posisjon (GPS)
- Fart og kurs
- Eventuell destinasjon og ankomsttid
AIS mottaker
- Tilsvarende informasjon fra andre båter i nærheten
Hvorfor er AIS nyttig i fritidsbåt?
Økt sikkerhet
- Du ser andre fartøyer på kartplotteren eller PC/nettbrett – selv i tåke, mørke eller dårlig sikt. * Forutsetter tilkobling mot en slik enhet.
- Gir deg tidlig varsling om kurskonflikter.
- Store skip kan se deg på sine systemer, selv om du er liten og vanskelig å oppdage visuelt eller på radar.
- Du får sanntidsinformasjon om trafikk rundt deg (båtene som sender AIS).
- Enkelt å identifisere andre fartøy (navn, kurs, fart).
- Redningsfartøyer kan finne deg lettere om du har AIS-sender.
- Fint i trange leder eller ved kryssing av skipsleder.
- Du ser kursretningen til andre fartøy.
AIS-klasser
Vi skiller mellom 3 forskjellige AIS-klasser, her er en kjapp oversikt over forskjellene på disse.
Klasse A – profesjonell skipsfart
- Påbudt for alle større fartøy (SOLAS-skip, passasjerfartøy, lasteskip over 300 GT).
- Sendefrekvens: Høy (opp til hvert 2.–10. sekund under fart, hvert 3. minutt når ankret).
- Sendestyrke: 12,5 W → lengre rekkevidde enn klasse B.
- Informasjon: Sender mer informasjon, inkludert reiseplan, last, mannskap osv.
- Har prioritet på VHF-tidsluker, så signalet kommer gjennom selv i travle områder.
Klasse B
- For fritidsbåt og små fartøy – ikke påbudt.
- Sendefrekvens: Lavere (typisk hvert 30. sekund i fart, hvert 3. minutt når ankret).
- Sendestyrke: 2 W → kortere rekkevidde enn klasse A.
- Bruker “lytte først”-prinsippet (CSTDMA). Sender når det finner en ledig tidsluke.
- Sender færre opplysninger enn klasse A (ingen lastedata, enklere posisjonsinfo).
Klasse B SOTDMA
- Oppgradert klasse B, introdusert for å kombinere fordeler fra klasse A.
- Sendefrekvens: Høyere enn vanlig klasse B (hvert 5–15 sekund i fart).
- Sendestyrke: 5 W → bedre rekkevidde enn vanlig klasse B.
- Får reservert tidsluker (SOTDMA) – mer pålitelig i områder med høy trafikk.
- Informasjon: Samme som vanlig klasse B, men oftere oppdatert.
VHF-antenne
- Siden AIS bruker VHF-båndet (161,975 og 162,025 MHz) så er det greieste å velge en VHF-antenne fremfor en ren AIS-antenne.
- Det en fordel å bruke egen antenne til AIS, dette sikrer optimal rekkevidde og det er ingen risiko for at VHF-sending blokkerer AIS. Men dersom du har en AIS med innebygget «No Loss» splitter så er dette en veldig god løsing. For eksempel Raymarine AIS 700 eller Garmin AIS 800.
- Plasser antennen høyt og så fritt som mulig.
- Dersom det ikke følger med antennen så trenger man en antennefot, Coaxkabel og plugger.
GPS-antenne
- AIS’en må ha en egen GPS-antenne (innebygget eller ekstern) Dette fordi AIS skal fungere selv om for eksempel kartplotter slutter å virke.
- Klasse B og B SOTDMA krever en nøyaktig GPS-posisjon for å sende.
Tilkobling til kartplotter/multifunksjonsskjerm
- Dersom du har kartplotter som kan vise AIS-data og ønsker denne informasjonen så kan du koble de fleste AIS Sender/mottakere til karplotter via NMEA2000. Sjekk kartplotter og kompatibilitet før du går i gang med dette, eller ta kontakt med oss så hjelper vi deg.
Strøm
- AIS Sender/mottaker krever tilkobling til 12 Volt strømkilde, noen har også mulighet for 24 Volt. Husk sikring!
Programmering
- OBS! Dersom du skal sende egen informasjon over AIS så trenger du ett MMSI-nummer, dette nummeret tildeles av Telenor Kystradio og krever godkjent lisens.
- Programmeringen utføres av sluttbruker, være nøye! Sjekk at data stemmer før du lagrer. Du har bare en sjanse, legges feil informasjon inn må enheten sendes til forhandler for reset.
Hva trenger man i tillegg til AIS sender/mottaker ved montering?
Geir
Salg
21.08.25