Skip to main content
Til toppen


Litiumbatterier – Kjøpshjelp

Lithiumbatterier har blitt et populært valg blant båtfolk, men også for de i bobil og på hytter som ønsker et mer driftssikkert system med større kapasitet, lavere vekt og lengre levetid. Med et stort utvalg av batterityper, ulike spesifikasjoner og tekniske krav, kan det være utfordrende å finne rett batteri. I denne kjøpshjelpen skal vi se nærmere på fordelene og ulempene med lithiumbatterier, hva som skiller dem fra hverandre og komme med forslag. Enten du trenger strøm til generelt forbruk eller en elektrisk påhenger så vil denne kjøpshjelpen hjelpe deg til å ta et informert valg.

Råd og tips for

Råd og tips for

Litiumbatterier

Utvalgte litiumbatterier

Fordeler med litiumbatterier

  • Lithiumbatteri har mye lavere vekt, ca. 50% av et blybatteri i samme størrelse, og ned mot 25% ift. brukbar kapasitet (*) (*mange blybatterier bør ikke brukes under 50% SoC for å få lang levetid og beholde god kapasitet.)
  • Med et lithiumbatteri har man hele kapasiteten  tilgjengelig, mens blybatterier kan man utnytte opp til 50% før det bør lades for å sikre lang levetid og god kapasitet. Til sammenligning har man 1 stk 100Ah lithium batteri, tilsvarer det 2 stk 100Ah bly/syre batterier i brukbar kapasitet. Altså feks. Ca. 11kg lithium mot 50kg blybatteri.
  • Lavere indre motstand som gir mer effektiv energioverføring.
  • Lithium batterier er svært lademottagelig, med riktig oppsett kan det lades hurtig på landstrøm eller dynamo. 
  • Et lithium batteri har minimum 2000 sykluser før kapasiteten kan svekkes, et bly batteri har i snitt 300-800 sykluser før batteriet er helt brukt opp.
  • Lithiumbatteriene som Maritim tilbyr har innebygget BMS som beskytter batteriet mot høy spenning, feil på batteriet, høy temperatur, direkte kortslutning eller for høy belastning. 
  • Lithium batterier har ikke behov for etterfylling av vann, som er vanlig på flytende syrebatterier. 
  • Lithiumbatterier gasser ikke under opplading, som et bly blybatteri kan gjøre. 
  • Lithiumbatterier holder ganske flat og stabil spenning nesten hele veien til det er nær tomt. 
  • Til tross for muligens høyere startkostnad vil levetiden på lithiumbatteriet gjøre dette til en lønnsom investering over tid med tanke på levetid, mer tilgjengelig kapasitet og lite vedlikehold. 

I hvilke tilfeller skal man ikke velge litiumbatterier?

  • Til store strømforbrukere som startmotor og baugpropell bør man fortsatt velge bly batterier som bly/syre eller AGM, da lithiumbatterier er hovedsakelig forbruksbatterier og egner seg ikke for applikasjoner med høye startstrømmer som en starter eller thruster krever
  • Lithiumbatteri som Maritim leverer skal ha en ladespenning på mellom 14,2V til 14,6V, og gjerne en flytlading på 13,4-13,8V Noen eldre landstrømsladere og solcelleregulatorer har ikke denne muligheten og bør erstattes med en egnet lader. 
  • Lithiumbatterier uten varmefolie kan belastes i minusgrader, men kan ikke tilføres lading .  Hvis du skal kjøpe et Lithiumbatteri til helårsbruk av båt, bobil eller hytte bør man velge et lithiumbatteri med innebygget, automatisk varmesystem. 
  • Lithiumbatterier med varmefolie: Lithium med varmefolie som Maritim tilbyr aktiverer varmefolien automatisk ved tilføring av lading  ved under 0 grader, og slår seg av igjen når riktig temperatur er oppnådd. Skanbatt-Lithium Heat Pro Ultra batteriene  tillater lav ladestrøm uten at varmen i batteriet aktiveres. Dette styres automatisk av batteriet, og gjør at batteriet fungerer optimalt på plasser med solcellepaneler og begrenset innlading fra solcelle panelene  i vintermånedene. (ved høyere ladestrøm eks. med generator og kraftig nok 230V lader så vil batteriet stenge for lading inntil det har varmet seg opp).

Hva med Litium og lading om vinteren?

Kampanje
ProSupply Lithium 100Ah 100A BMS
  • LiFePO4
  • 12V/100Ah/1280Wh
  • LxBxH: 326x173x215 mm

  • LiFePO4
  • 12V/100Ah/1280Wh
  • LxBxH: 326x173x215 mm
10423-21
På nett:  
Kampanje
ProSupply Lithium Bluetooth 100Ah 100A BMS
  • LiFePO4 - Bluetooth
  • 12V/100Ah/1280Wh
  • LxBxH: 326x173x215 mm

  • LiFePO4 - Bluetooth
  • 12V/100Ah/1280Wh
  • LxBxH: 326x173x215 mm
10423-22
På nett:  
Kampanje
ProSupply Lithium 150Ah 100A BMS
  • LiFePO4
  • 12V/150Ah/1920Wh
  • LxBxH: 326x173x215 mm

  • LiFePO4
  • 12V/150Ah/1920Wh
  • LxBxH: 326x173x215 mm
10423-23
På nett:  
Kampanje
Skanbatt Lithium HEAT PRO Ultra 12V 100AH-150A CAN Bus
  • LiFePO4 / Bluetooth
  • 12V / 100Ah / 150A BMS
  • LxBxH: 318x165x236mm

  • LiFePO4 / Bluetooth
  • 12V / 100Ah / 150A BMS
  • LxBxH: 318x165x236mm
HPU-120150BS
10420-08
På nett:  
Skanbatt Lithium HEAT PRO Ultra 12V 200AH-200A BMS CAN Bus
  • LiFePO4
  • 12V 8 200Ah / 2560Wt
  • LxBxH: 508x175x266mm

  • LiFePO4
  • 12V 8 200Ah / 2560Wt
  • LxBxH: 508x175x266mm
HPU-200200BS
10420-09
På nett:  
Victron Lithium SuperPack 12V 100Ah
  • LiFePO4
  • BMS og sikkerhetsbryter
  • 12,8V/100Ah

  • LiFePO4
  • BMS og sikkerhetsbryter
  • 12,8V/100Ah
51654
10420-95
På nett:  
Exide EV2500S Lithium Heat Batteri 200Ah
  • Innebygd BMS, Bluetooth og Sleep Mode
  • Integrert varmesystem
  • 96Ah/100Ah/200Ah

  • Innebygd BMS, Bluetooth og Sleep Mode
  • Integrert varmesystem
  • 96Ah/100Ah/200Ah
10424-56
På nett:  
Exide EV1300S Lithium Heat Batteri 100Ah
  • Innebygd BMS, Bluetooth og Sleep Mode
  • Integrert varmesystem
  • 96Ah/100Ah/200Ah

  • Innebygd BMS, Bluetooth og Sleep Mode
  • Integrert varmesystem
  • 96Ah/100Ah/200Ah
EV1300
10424-54
På nett:  
Exide EV1250S Lithium Heat Batteri 96Ah
  • Innebygd BMS, Bluetooth og Sleep Mode
  • Integrert varmesystem
  • 96Ah/100Ah/200Ah

  • Innebygd BMS, Bluetooth og Sleep Mode
  • Integrert varmesystem
  • 96Ah/100Ah/200Ah
EV1250
10424-53
På nett:  

Litiumbegreper

I forbindelse med lithiumbatterier og lading så støter man ofte på begreper som ikke alltid er like enkle å forstå. Her har vi samlet noen av de vanligste begrepene som er fine å vite om når man leser seg opp på lithium. 

Generelle begreper

•    Ah (Ampere-timer): Mål på batteriets kapasitet. Forteller hvor mange ampere batteriet kan levere i en time.
•    Wh (Watt-timer): Mål på energien batteriet kan lagre. Beregnes som spenning (V) × kapasitet (Ah).
•    C-rate (Lade-/utladingshastighet): Forholdet mellom strømmen som brukes til lading/utlading og batteriets kapasitet. F.eks. 1C betyr full utlading på 1 time, mens 0,5C betyr utlading på 2 timer.
•    DoD (Depth of Discharge): Hvor mye av batteriets kapasitet som brukes før lading. 80 % DoD betyr at 80 % av kapasiteten er brukt.
•    SoC (State of Charge): Hvor mye energi som er igjen i batteriet, uttrykt i prosent.
•    Cycle life: Antall ladesykluser et batteri tåler før kapasiteten reduseres til en viss prosent av originalen (ofte 80 %).
 

Tekniske komponenter

•    BMS (Battery Management System): Et system som overvåker og beskytter batteriet mot over- og underlading, kortslutning og overoppheting.
•    PCM (Protection Circuit Module): En enklere versjon av BMS som beskytter batteriet mot grunnleggende feil.
•    LiFePO4 (Lithiumjernfosfat): En type lithium-ion-batteri kjent for sikkerhet, lang levetid og stabilitet.
•    Charge Controller: En enhet som styrer ladeprosessen for å forhindre overlading.
 

•    Nominal Voltage (Nominell spenning): Den typiske spenningen batteriet opererer på (12V for 12V-batterier).
•    Cut-off Voltage: Minimum spenning batteriet kan tømmes til uten å bli skadet.
•    Charge Voltage: Spenningen som trengs for å lade batteriet helt opp (vanligvis litt over nominell spenning, f.eks. 14,6V for LiFePO4).
•    Discharge Rate (Utladingshastighet): Strømmen batteriet kan levere uten skader.
 

Elektriske spesifikasjoner

Sikkerhet og bruk

•    Overcharge Protection: Beskyttelse mot lading over en trygg spenning.
•    Undercharge Protection: Beskyttelse mot å tømme batteriet under minimum spenning.
•    Thermal Runaway: Ukontrollert temperaturøkning som kan føre til brann eller eksplosjon i batterier.
•    Self-discharge (Selvutlading): Tap av batteriets spenning over tid når det ikke er i bruk.
 

Tilkobling og konfigurering

•    Seriekobling: Kobler batterier sammen for å øke spenningen (f.eks. 3 x 12V batterier = 36V).
•    Parallellkobling: Kobler batterier sammen for å øke kapasiteten, mens spenning forblir uendret (f.eks. 2 x 100Ah batterier = 200Ah).
•    Terminal Voltage: Spenning målt ved batteriets poler under bruk.
 

Lommeceller (Pouch)
Lommeceller er en forholdsvis rimelig måte å produsere batteriene på. Cellen i disse batteriene er satt sammen som navnet tilsier, i lommer, dette gjør at de tar mindre plass og har en lavere vekt. Det gjør samtidig at de ikke har like god motstandsdyktighet mot slag og vibrasjoner. Pro Supply-batteriene er laget med lommeceller, men her er det valgt veldig god kvalitet på cellen, noe som gjør dette batteriet til et godt valg.

Prismatiske celler
Batterier med prismatiske battericeller inneholder færre, men større celler. Fordelene med dette oppsettet er at batteriet har færre celler som kan bli ødelagt og færre koblinger som kan skape problemer. Batterier som er bygget på denne måten er mer robust og holdbare enn batterier med sylindriske eller lommeceller. Ulempen er at denne måten å produsere på er mer kostbar, som igjen gjør disse batteriene dyrere. Batterier med prismatiske celler har høyere energitetthet og kan derfor belastes mer. Alle Skanbatt-lithium batterier har prismatiske celler og 8 års garanti. 

Celler
Seriøse produsenter av battericeller vil etter produksjon teste hver enkelt battericelle og klassifisere, de beste cellene klassifiseres A, osv. De beste cellene er godt matchet og holder kapasiteten de skal ha, dette sikrer et batteri som leverer som lovet og har det beste utgangspunktet for lang og god levetid. Batteriene vi selger er laget med klasse A celler.


BMS
BMS eller battery managment system er batteriets «hjerne». BMSen kan sees på som en spesialdesignet computer som har som oppgave å beskytte battericellene fra å bli brukt på en måte som kan skade dem. I batteriene vi selger vil det bare være gode BMS’er. I Pro Supply er det valgt en noe rimeligere BMS, men denne er fortsatt svært god og dekker de fleste behov. I batteriene fra Skannbatt er BMS av svært høy kvalitet – akkurat som cellene, og leveres dermed med 8 års garanti.


Lading av Lithiumbatterier
Vi får ofte spørsmål om lading av lithiumbatterier fra våre kunder. I utgangspunktet er ikke dette så vanskelig som mange tror, ofte kan man bruke utstyret som finnes om bord i båten. Men det er fortsatt noen ting man skal passe på, så her er en liten oversikt:

  • Batteriet kommer oppladet med kapasitet på 20-50%. Årsaken til dette er at de da er godkjent for transport internasjonalt.
  • Batteriet må lades helt opp med egnet lader før bruk. Lader må gi en ladespenning på mellom 14.2 til 14.6 Volt, om du har en landstrømlader som kan brukes med denne spenningen kan denne benyttes.


Parallellkoble
Dersom du skal parallellkoble flere batterier er det viktig at batteriene kobles balansert. Batteriene bør topplades før bruk med en og samme lader. 


Seriekoble
Noen lithiumbatterier kan seriekobles, men ikke alle så det er viktig å sjekke opp i dette i forkant. Lithiumbatterier fra Maritim som skal seriekobles må topplades i 12V før det kobles i serie. Spenningsdifferansen mellom batteriene skal ikke ha et større avvik en 0,02V i 12V. Man bør med jevne mellomrom topplade batteriene i 12V hver for seg for å utjevne ubalanser mellom batteriene som kan oppså over tid. 
Er det behov for 24V, 36V eller 48V er det enklere og anbefalt å velge ferdig lithiumbatterier med denne spenningen

Lader
Vi anbefaler ladere med LiFePO4 ladeprogram, men mange ladere beregnet for blybatterier kan benyttes.
Det viktigste er at lader stopper på maks. 14,6 volt og deretter går over i vedlikeholdslading på under 13,9 volt (13,4-13,8 er anbefalt).
Lithium batteriene som Maritim leverer trenger ikke vedlikeholdslading, men tar ikke skade av dette.
Vi anbefaler kortest mulig tid på 14,2-14,6 volt da batteriene ikke tar til seg mer lading jo lengre de står på denne spenningen.


Utjevning
Utjevningslading skal ikke benyttes på lithiumbatterier, batteriet kan stenge ned. 


Temperaturkompensasjon
Temperaturkompensasjon skal heller ikke brukes på lithiumbatteri, så denne funksjonen må slåes av på lader. Dersom dette ikke kan gjøres bør lader byttes.


Temperatur
LifePo4-batterier skal ikke lades i kulde (minusgrader) så sant man har batteri med varmefolie som nevnt tidligere. Batteriene kan fint brukes i minusgrader. Det er viktig å sjekke datablad eller manual til batteriet hva man må gjøre ved lading og bruk i kulde.


Lading fra dynamo
I mange tilfeller så vil man kunne sette et lithiumbatteri rett inn på samme måte som det gamle blybatteriet stod tidligere. Det viktigste er at startbatteriene og lithium batteriene (forbruk) er adskilt med enten en DC-DC lader, skillediode eller skillerele.  Lithium batterier er forbruksbatterier og ikke startbatterier. 
Man må likevel ALLTID sjekke anlegget ifm. en installasjon / oppgradering – uansett type batteri som er valgt. Eldre båter kan ha hatt “mange kokker“ som i noen tilfeller ikke alltid har utført elektrisk arbeid med nødvendig, faglig bakgrunn. 
Dersom du opplever problemer eller ønsker en kontrollert lading  kan det være anbefalt å installere en DC/DC-lader. Da beholder man oppsettet man har i dag med ladingen fra dynamo, men fjerner dagens dynamo ladingen  til forbrukbatteriene.  Mellom startbatteriet og lithium batterier plasserer man da en DC/DC-lader, som sørger for en kontrollert lading til litium batteriene. DC-DC ladere kan brukes til bly/syre og AGM batterier som sørger for at batteriene får riktig ladeprofil. 


Vedlikehold
Når sesongen er over og båten ikke brukes anbefales det å lagre batteriene med minimum SOC på 50%, men batteriene tar ikke skade av å lagres fulladet. Et lithiumbatteri har svært lav selvutlading, men det kan være strømtrekk om bord som tapper batteriene likevel og det anbefales derfor å koble fra batteriene ved lagring eller montere en hovedstrømsbryter. Det anbefales å kjøre en syklus på batteriene hver 3-6 måned og topplade med egnet lader. Omgivelsestemperatur for lagring skal være mellom -10 til +30 grader, blir det kaldere enn dette anbefaler vi å ta batteriene ut av båten og med hjem. 

Om du er i tvil, ta kontakt med oss så hjelper vi deg med løsning som fungerer for din båt.

 

Geir
Salg
Redigert 14.04.25

Alle Lithiumbatterier

Alle Lithiumbatterier

SE HER
Lenker
Min side