- Bedre komfort. Det er mye hyggeligere å legge seg i tørt sengetøy, enn å legge seg i fuktig sengetøy.
- Mindre lukt. Mye av båtlukten kommer fra mikroorganismer som lever og koser seg i båten. Disse trives godt i fuktighet og kondens. Grundig renhold og tørr båt er løsningen.
- Mindre tæring i det elektriske anlegget. Fuktighet skaper korrosjon og tæring i ledninger, kontaktpunkter og komponenter. Holder du det tørt så kan du spare deg for mye feil og kostnader.
- Mindre rust. Motor, verktøy og andre metaller ruster når det er fuktig. Hold det tørt for å unngå rust.
- Bedre annenhåndsverdi. En tørr båt er en teknisk bedre båt. Da beholder du en bedre annenhåndsverdi.
Hvorfor luftavfukter i båten?
Det er mange gode grunner til å holde båten tørr. Her er noen av dem:
- Saltbasert fuktsluker. Dette kan fjerne noe fuktighet, men lite i forhold til en luftavfukter. Dersom du ikke har strøm ombord så kan dette være et alternativ.
- Kompressorbasert luftavfukter. Vanlige avfuktere for hjemmebruk er ofte med kompressor. Du kan se det på at kjølemediet er oppgitt til R290, eller at det er et lite symbol som advarer om eksplosjonsfare. Kompressorbaserte avfuktere fungerer veldig godt hjemme i vanlig romtemperatur. I båten derimot blir det ofte for kaldt for denne typen avfuktere. Selv om de kan brukes ned til 5 grader, så har de liten effekt under 15 grader. Meaco 10L ABC er et eksempel på denne type avfukter.
- Avfukter med tørkerotor. Dette er en avfukter som utvendig ligner på kompressorbaserte avfuktere, men som bruker en helt annen teknologi. Avfuktere med tørkerotor er ikke så avhengig av temperatur for å ha god effekt. De fungerer nesten like bra i null grader som i 20 grader. Derfor er dette den riktige avfukteren for bruk i båt. Arida S3L og Arida S9L er eksempler på denne typen avfukter
- Fastmontert sorpsjonsavfukter. Dette er en spesialvariant av avfukter med tørkerotor. Her samles ikke fuktigheten opp som flytende vann, men fuktigheten blåses ut av båten som fuktig luft. Denne typen avfukter kan brukes i alle temperaturer, også i kuldegrader. Maskinen trekker luft fra båten og inn i apparatet. Her tørkes luften, og den tørre luften blåses tilbake til båten. Fuktigheten blåses ut av båten gjennom en slange og skroggjennomføring. Du kan også kople til slanger, av samme type som på varmeapparatet. Dermed kan du montere avfukteren skjult i et skap, i en benk eller i et teknisk rom. Det blir en elegant og permanent løsning som fungerer godt i alle temperaturer. Arida S12-2 er det beste valget her.
Hvordan tørke båten?
Det finnes flere måter å tørke båten på. Her er noen forslag:
Ekstra tips:
Mange båter har god ventilasjon. Når du kjøper en avfukter og får en tørr båt, bør du stenge all ventilasjon. Når det blir tørt inne, kan det komme mye fuktighet inn gjennom ventilasjonen. Da bruker du unødig mye strøm på å tørke.
Som regel er svaret ja, men det er også folk som bruker avfukter via en inverter. Her må du selv vurdere hvor mye strøm du har tilgjengelig, og hvor stor inverter du har. Kanskje er løsningen å gå for den lille Arida S3L som i lav innstilling kun bruker 200 Watt. Arida S3L
Nei. Alle gode avfuktere har en hygrostat. Her stiller du inn hvor tørt du vil ha det, og så vil avfukteren slå seg av og på for å holde jevn luftfuktighet. På samme måte som du har en termostat på varmeren, så har du en hygrostat på avfukteren. En avfukter uten hygrostat vil bruke strøm hele tiden, og det blir unødig dyrt i lengden.
Vannet samles opp i en beholder som du må tømme når den er full. Alternativt kan du kople til en slange, og lede vannet ned i vasken eller et annet avløp. Noen leder også vannet ned i kjølen og lar lensepumpa pumpe det ut. Du kan også legge en liten pumpe i avfukterens vannbeholder, og pumpe vannet ut derfra.
Pumpe
Unntaket er sorpsjonsavfukteren Arida S12-2 som blåser fuktigheten ut av båten som fuktig luft. Her får du ikke noe vann som skal tømmes ut.
Arida S12-2
Avfukteren bruker noe strøm, men fordi den har en hygrostat så bruker den bare strøm når det faktisk er nødvendig å tørke. Med tanke på den ekstra komfort du får, og ikke minst at en velholdt båt gir bedre annenhåndsverdi så er det absolutt verdt kostnaden. I lengden er det billigere å ta vare på de verdiene du har i båten, så utgiften til en avfukter er vel verdt prisen.